Reageer hier op de concept-visies en het concept-programma voor Voorhout

ProfielfotoGemeente Teylingen 17-08-2020
265 keer bekeken 4 reacties

Op deze pagina kon je je reactie of vraag achterlaten per kern op de concept-Centrumvisie, concept-detailhandelvisie en het concept-uitvoeringsprogramma in de hele maand september. De meest gestelde vragen die per kern zijn gesteld, zijn beantwoord op de pagina met veelgestelde vragen

 

Laat hieronder jouw reactie of vraag achter over wat jij van de concept-Centrumvisie, de concept detailhandelvisie en het concept-uitvoeringsprogramma vindt.

Klik hier om de visiekaart op groot formaat te bekijken

Klik hier om de video met korte uitleg te bekijken

Klik hier om de concept centrumvisie te bekijken

Klik hier om de concept detailhandelvisie te bekijken

Klik hier om het concept uitvoeringsprogramma te bekijken

Geef hieronder je reactie over de concept-Centrumvisie, concept-detailhandelvisie of het concept-uitvoeringsprogramma. Doe dit het liefst per document, bijvoorbeeld: 'Over het uitvoeringsprogramma vroeg ik mij af...' of 'Over onderwerp X uit de concept-Centrumvisie wil ik graag meegeven ...'.

Voor het verwerken van alle reacties is het voor ons heel waardevol als je in je reactie vermeldt onder welke doelgroep je valt, namelijk of je bewoner, ondernemer, een maatschappelijke organisatie, bezoeker of vastgoedeigenaar bent. Laat je ons dit weten? 
 

Afbeeldingen

Twitter

4  reacties

Michiel 24-09-20 om 8:50

Ik heb nog even gekeken naar het Kerkplein. Er is voldoende ruimte om als de auto's weg zijn hier een echt centrum te creëren. 

De verwachting is dat het kerkbezoek verder terugloopt en het kerkgebouw wordt maar beperkt gebruikt. Hier kan een multifunctionele ruimte gecreëerd worden. Het vergt creativiteit, maar er zijn mooie voorbeelden hoe dit met respect voor alle gebruikers kan gebeuren.

Een andere belangrijke invulling is naar mijn mening meer groen en kindvriendelijke horeca, speelvoorzieningen en een waterbaan. Wellicht kan zelfs de kinderboerderij hier een plek krijgen. Er is echt heel veel mogelijk als je de auto's weg laat en het verkeer op de Herenstraat minimaliseert, met eenrichtingsverkeer en afsluitingen op bepaalde tijden.

Ik heb in Duitsland een interessant voorbeeld gezien waarmee horeca voor ouderen met kleine kinderen gecombineerd wordt.

Michiel 15-09-20 om 12:07

Ik sluit mij aan bij de eerdere reactie over auto's en parkeren. Wellicht met een nuance voor gehandicapten, ouderen en mensen die slecht ter been zijn als hier een specifieke behoefte is. Alleen door het autoluw te maken kan er een centrum ontstaan. Verbinden van Jacoba van Beierenhof met Herenstraat zal een uitdaging worden.

Daarnaast vraag ik mij af wie dit gaat betalen aangezien winkels moeten verhuizen en panden moeten worden aangepast. Voor de een is dat makkelijker dan voor de ander. Er is ook een tijdskritisch element, want je kan niet een paar winkels verhuizen en anderen niet, dat heeft impac top de ondernemers.

Wat ik ook mis is meer groen, speelgelegenheid, horecaplein. Een echt dorpscentrum met multifunctionele mogelijkheden.

Conclusie: visie mist autoluwe herenstraat, groen en speelgelegenheid + verkeersmaatregelen ingang AH

Haalbaarheid is een zeer groot vraagteken. Begin simpel met bijvoorbeeld verkeersstromen/ autoluw als de randweg gereed is.

Tunnel spoor is een illusie of je moet hierin winkels meenemen, door bijvoorbeeld alleen een voetgangerstunnel te maken door AH met herenstraat te verbinden. Dit kan zelfs een mini "koopgoot" (Rotterdam) worden.

John Borst 09-09-20 om 0:02

T.a.v. Centrumvisie Teylingen over Voorhout wil ik aangeven dat eens gestopt moet worden met faciliteren en stimuleren van het autoverkeer naar en over de Herenstraat. Kies voor de fietser en wandelaar! Parkeerplaatsen voor kortparkeerders moeten hier juist voor worden afgeschaft niet gestimuleerd worden! Het lijkt allemaal in belang van ondernemers om voor de deur te kunnen parkeren maar dat is het helemaal niet! Bewoners vinden het centrum o.a. onaantrekkelijk door de overlast van autoverkeer. Fietsers worden over de stoep gejaagd, gedwongen links en rechts zich er langs te wurmen. Schaf de parkeerplaatsen langs de Herenstraat af. De Herenstraat is hier te krap voor. Zodoende kun je voor fietsers ruimte scheppen zodat zij niet continu gehinderd worden door auto's die stilstaan, inparkeren, afslaan. En voer betaald parkeren in. Kies en stimuleer de fiets! Geen grote parkeerplaats op de plek van de oude supermarkt. Verder is het onzinnig om bij het station nieuwe winkelruimte te creëren als er enorme leegstand in bestaand gebied is. De nieuwe posterijen heeft al lange tijd flinke leegstand! Enige waarvoor het groeiende Voorhout behoefte aan kan zijn bij het station is nog een supermarkt in het middensegment. Voor het concentreren van het winkelgebied is een actieve aanpak en middelen daarvoor onontbeerlijk. Ondernemers en pandeigenaren moeten actief bewogen worden uit de aanloop/zijstraten te verplaatsen naar de nieuwe kern. De inzet in het plan hierop is te zwak. Het idee om de AH naar de Herenstraat te draaien draagt niets bij. Wilt u dat iedereen daar over de stoep met een winkelwagentje naar zijn geparkeerde auto gaat lopen? De AH ligt niet aan de Herenstraat en mensen gaan echt nauwelijks van de AH naar de Herenstraat lopen. Jammer dat dit niet onderzocht is. Zolang de spoorlijn en overgang door Voorhoutcentrum kruist zal de afstand van de AH tot de rest te groot zijn. De adviezen rondom de spoorwegovergang zijn werkelijk stuitend. Trek die discussie maar uit dit plan. Betogen dat een onderdoorgang waar je vrijelijk onderdoor kunt lopen en fietsen, de barrière zou vergroten in vergelijking met een overgang waar minstens 10x per uur voor gewacht moet worden is echt ridicuul. Movares heeft goed gemeten dat over de Herenstraat verkeersaantallen gaan die een ontsluitingsweg vereisen, maar de gemeente heeft het ingericht als 30km zone. Dat is dus desastreus voor de doorstroming, dat had een conclusie moeten zijn. Herstel die situatie en voorrang op de Herenstraat en neem meer snelheidsreducerende maatregelen zoals ribbels/drempels. Maar bovenal ontmoedig winkelend publiek de auto te nemen! Dàt is een duurzame aanpak.

Dirk van Epen 28-08-20 om 14:56

Prima plan. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom het plangebied niet doorloopt tot de Dinsdagse Wetering; gevoelsmatig hoort dat erbij, maar OK. Verder raad ik aan  de CROW publicatie ''Lopen loont'' erbij te pakken en voetgangers nog veel centraler te stellen dan nu het geval is. Ik denk dat de voorgestelde aanpassingen auto's nauwelijks afschrikken en doorgaand verkeer niet tegenhouden.   

Cookie-instellingen