Praat mee over Voorhout

Gemeente Teylingen July 12, 2019
333 keer bekeken 9 comments

Wat vind jij?

We voerden veel gesprekken in Sassenheim, Warmond en Voorhout. Met ondernemers, bewoners van het centrum, passanten en maatschappelijke organisaties. Op basis van deze gesprekken werkten we de eerste opgaven per kern uit. Dit is zeker nog niet compleet. 

Laat jij ons deze zomer weten wat jij vindt? 

 

 

Hoe praat je mee?

Klik hieronder op de kaart van de kern waarover jij wilt meepraten. Woon je in Warmond? Onderneem je in Voorhout? Of doe je elke week boodschappen in Sassenheim? Dan horen we graag wat jij vindt. 

Iedereen kan meepraten, over alle drie de kernen. Je mag dus ook jouw reactie bij meerdere kernen achterlaten.

 Lees meer

We hebben verslagen gemaakt van de gesprekken over de centrumvisie. Op de pagina documenten vind je allerlei informatie uit de bijeenkomsten tot nu toe terug.

Zo kom je precies te weten wat al is gezegd. En dus ook waarom bepaalde onderwerpen wel of juist niet terugkomen in de uitwerking.

Bekijk hier wat we hebben gehoord over Voorhout. We zijn benieuwd wat jij vindt!

Hier zie je een kaart met ideeën over de toekomst van het centrum van Voorhout. Let op: de kaart is een visieschets en dus niet bedoeld om er op kavelniveau iets over te vinden of te besluiten. We maakten de kaart op basis van de gesprekken tot nu toe voerden. Op de pagina documenten vind je verslagen van die gesprekken en bijeenkomsten. De belangrijke opgaven die genoemd zijn vind je hieronder.

Laat jij weten wat jij vindt?

In de zomer werken we verder aan de visie. Ook jouw mening is daarbij welkom!

Je kan hieronder je reactie achterlaten. Je kan dit doen zonder een account aan te maken. We zijn benieuwd naar jouw antwoord op de volgende vragen:

  • Herken jij in de opgaves die we hierboven benoemen en in de kaart staan?
  • Heb jij een antwoord op de vragen die we per opgave benoemen?

Klik hier om de kaart in hoge resolutie te bekijken.

Belangrijke opgaven die we hoorden voor het centrum van Voorhout zijn:

  • Het is mogelijk om in Voorhout voor de deur van winkels te parkeren. Dit zien veel bezoekers en bewoners als voordeel van het centrum. Maar hoe zorgen we ervoor dat die plekken toegankelijk blijven voor de bezoekers van het centrum?
  • De inrichting van de Herenstraat wordt als onveilig ervaren. Hoe kunnen we de Herenstraat door middel van de inrichting van de straat veiliger maken?
  • Het plein bij de Kerk ligt centraal in het centrum. Is het mogelijk om hier een plek voor ontmoetingen te maken? 
  • Het plein bij de Kerk kan meer bij de Herenstraat worden betrokken, om de straat veiliger te maken. Hoe kunnen we dat invullen?
  • Het gebied rond de spoorwegovergang hoort bij het centrum, maar voelt door de fysieke aanwezigheid van het spoor als een onveilige barrière. Hoe kunnen we dit gebied anders inrichten, zodat het beter past bij het centrum en het gebied ook veiliger wordt?
  • Het gebied ten noorden van het spoor voelt anders dan het gebied ten zuiden van het spoor. Hoe kunnen we deze gebieden meer aan elkaar verbinden?
  • De bibliotheek ligt nu in het meest zuidelijke deel van het centrum. Is het een goed idee om de bibliotheek te verplaatsen naar een locatie die centraler in de Herenstraat ligt?
  • De markt heeft nu een plek op het Stadhuisplein. Is het een goed idee om de markt een plek te geven in het centrum? En zo ja, waar?
  • Het centrum van Voorhout is best uitgestrekt, waardoor winkels verder uit elkaar leggen. Hoe lang moet het centrum eigenlijk zijn? 

Images

Comment

Twitter

9  Comments

 
We use CAPTCHA to prevent spam. Tick the checkbox to continue. You might be asked to select certain images

One moment ...
Dirk van Epen November 06, 2019

Op de plankaart staat het terrein voor het station niet als parkeergebied aangeduid. Gevoelsmatig is dat ook zo omdat je om moet rijden om er te komen. Als je de bereikbaarheid vergroot kan dat veranderen en kan dit terrein ook een functie krijgen de parkeerdruk in de Herenstraat te verkleinen. Overweeg een ontsluiting voor auto's van dit terrein in het verlengde van de straat Kerkzicht.

John Borst September 01, 2019

Wat betreft het verbinden van de centrumgebieden moet er niet in illusies gedacht worden. Dit gaat nooit lukken. Daar is het gebied te lang voor. Het gebied rond de AH, Jacoba van Beierenhof, is een op zichzelfstaand gebied zolang er een spoorlijn dwars door Voorhout loopt. Denk niet dat de AH zich zou willen draaien. Ga dan niet proberen een lang centrumgebied in stand te houden met veel gaten erin. Hierdoor mist Voorhout sfeer.In de meeste dorpen zie je een gezellig gebied rond een kerkplein. Creëer verder vooral rond het Kerkplein het tweede centrumgebied. Een voorwaarde is wel het autoluw maken van de Herenstraat en weghalen parkeerplaatsen op Kerkplein. De markt kan dan naar het Kerkplein.

John Borst August 17, 2019

De afgelopen decennia is deze door de VVD gedomineerde raad compleet de verkeerde kant op gegaan met het centrum van Voorhout. Deze raad stimuleert alleen maar het autoverkeer op de Herenstraat en naar buiten: De focus op centrum van Sassenheim, parkeren voor de winkels, parkeergarage onder de Plus, geen voorrangssituatie op de herenstraat, geen snelheidsbeperkende maatregelen, te weinig ruimte voor én auto’s én fietsers, geen parkeertarieven, geen (parkeer)handhaving etc. Alles met het idee de burger en winkelier tegemoet te komen. Het tegenovergestelde effect wordt echter bereikt: auto’s staan bij enige drukte vast (tot op de spoorwegovergang!), fietsers zijn volledig de dupe, bewoners van het oude dorp zijn de klos, het Voorhoutse winkelgebied is onaantrekkelijk geworden en loopt leeg. Terwijl het aantal inwoners juist flink doorgroeit. Als Hooghteylingen af is, gaan we door met nieuw Boekhorst!! Hoog tijd voor een andere koers (en andere geleide raad): Autoluw maken van de Herenstraat bij gereedkomen van de randweg; weg met alle parkeerplekken voor winkels; fietsers faciliteren en stimuleren; Boekhorst (oud Voorhout ten westen van de Herenstraat) gelijk op de nieuwe randweg aansluiten; stimuleer het winkelaanbod in Voorhout, om maar mee te beginnen.

ton van bruxvoort August 09, 2019

een richting verkeer is voor de fietsers veilige

Anoniem August 09, 2019

een richting verkeer is voor de fietsers veel veilige

Claudia August 09, 2019

Een onderwerp die ik mis is de betaalbaarheid van de winkelpanden.
Ik heb zelf een kleine onderneming en zou dolgraag een winkeltje openen, maar de prijzen zijn te hoog.
Ik heb contact gezocht met de gemeente of er een subsidie oid is voor startende ondernemers (staat ook wel bekend als pop-up stores), maar die is er niet. Misschien dat dat wel een idee is?

Dick van der Zwan August 03, 2019

De parkeeroverlast door winkeliers en bewoners van de Herenstraat in de Boerhaavestraat en de Mgr. Broerestraat zorgen ervoor dat de bewoners van deze straten genoodzaakt zijn om hun auto in de Herenstraat te parkeren. Als het parkeerterrein naast Pims place als openbaar parkeerterrein voor de bewoners en winkeliers van de Herenstraat aangewezen zou worden, wordt parkeeroverlast in de Boerhaavestraat en Mgr. Broerestraat verminderd worden.

Koen Juffermans August 03, 2019

Mbt parkeren in het centrum dient ook de overlast in het oude dorp aangepakt te worden. Daar is te weinig parkeerruimte. Winkeliers zelf, medewerkers en klanten parkeren bijvoorbeeld in de mgr Broerestraat en Boerhavestraat. Evenals de bewoners van de Herenstraat. Gevolg is dat de eigenlijke bewoners parkeren aan de Herenstraat. Omgekeerd dus feitelijk. Door de ietwat domme inrichting van de Herenstraat is er ook vaak schade aan de auto’s. Die logge betonbakken met bomen en de fietsenrekken zijn de boosdoeners. Inparkeren op de Herenstraat is al helemaal lastig voor de gemiddelde burger. Zet die betonnen bakken op de kopse kanten van de parkeervakken. Scheelt meteen tegen foutparkeren!!

Michiel July 26, 2019

Door het beleid van de gemeente en de focus op Sassenheim is er grotere leegstand ontstaan in Voorhout.
Er zijn echter veel potentiële consumenten in Voorhout die nu met de auto elders naartoe gaan. Dat past niet bij het beleid van de gemeente qua duurzaamheid. Voorhout wordt bovendien nog aanzienlijk uitgebreid, dus er zou actief gestuurd moeten worden op een aantrekkelijk winkel en horeca aanbod.
Hiervoor moet de Herenstraat autoluw worden, bij voorkeur met eenrichtingsverkeer en een fietsstraat als de randweg klaar is. Ik durf de discussie wel aan met ondernemers dat het loslaten van de focus op auto's en parkeren juist tot meer omzet leidt. Behalve wellicht de Plus vanwege de parkeergarage, maar die kan ook andere ontsloten worden. Dat veel mensen nu met de auto komen is zo gegroeid omdat je niet alle boodschappen in Voorhout doet, maar dit kan ook veranderen.
Je ziet nu al veel ouders met kleine kinderen op de fiets of lopend. Dat is precies de doelgroep die behoefte heeft aan een divers centrum dichtbij. Deze doelgroep heeft ook een goede bibliotheek, speelgelegenheid in combinatie met horeca en diverse winkels nodig.
Als laatste is de spoorwegovergang een probleem dat alleen met een tunnel echt opgelost kan worden.