Praat mee over Sassenheim

Gemeente Teylingen July 12, 2019
329 keer bekeken 13 comments

Wat vind jij?

We voerden veel gesprekken in Sassenheim, Warmond en Voorhout. Met ondernemers, bewoners van het centrum, passanten en maatschappelijke organisaties. Op basis van deze gesprekken werkten we de eerste opgaven per kern uit. Dit is zeker nog niet compleet. 

Laat jij ons deze zomer weten wat jij vindt? 

 

 

Hoe praat je mee?

Klik hieronder op de kaart van de kern waarover jij wilt meepraten. Woon je in Warmond? Onderneem je in Voorhout? Of doe je elke week boodschappen in Sassenheim? Dan horen we graag wat jij vindt. 

Iedereen kan meepraten, over alle drie de kernen. Je mag dus ook jouw reactie bij meerdere kernen achterlaten.

 Lees meer

We hebben verslagen gemaakt van de gesprekken over de centrumvisie. Op de pagina documenten vind je allerlei informatie uit de bijeenkomsten tot nu toe terug.

Zo kom je precies te weten wat al is gezegd. En dus ook waarom bepaalde onderwerpen wel of juist niet terugkomen in de uitwerking.

Bekijk hier wat we hebben gehoord over Sassenheim. We zijn benieuwd wat jij vindt!

Hier zie je een kaart met ideeën over de toekomst van het centrum van Sassenheim. Let op: de kaart is een visieschets en dus niet bedoeld om er op kavelniveau iets over te vinden of te besluiten. We maakten de kaart op basis van de gesprekken tot nu toe voerden. Op de pagina documenten vind je verslagen van die gesprekken en bijeenkomsten. De belangrijke opgaven die genoemd zijn vind je hieronder.

Laat jij weten wat jij vindt?

In de zomer werken we verder aan de visie. Ook jouw mening is daarbij welkom!

Je kan hieronder je reactie achterlaten. Je kan dit doen zonder een account aan te maken. We zijn benieuwd naar jouw antwoord op de volgende vragen:

  • Herken jij in de opgaves die we hierboven benoemen en in de kaart staan?
  • Heb jij een antwoord op de vragen die we per opgave benoemen?

Klik hier om de kaart in hoge resolutie te bekijken. 

Belangrijke opgaven die we hoorden voor het centrum van Sassenheim zijn:

  • Is de kern dorps of juist stedelijk? En hoe past de inrichting van het centrum daar bij?
  • De kern lijkt te bestaan uit een noordelijk en een zuidelijk deel (voorbij het park). Hoe kunnen we dit meer verbinden?
  • Vanuit het centrum is Park Rusthoff niet goed zichtbaar. Hoe kunnen we dit park meer betrekken bij het centrum?
  • Voor fietsers, automobilisten en voetgangers is niet altijd duidelijk wie waar mag zijn en voorrang heeft. Hoe kunnen we dit duidelijker maken?
  • Het gebied rondom de kerk biedt als centrale plek in het centrum kansen voor ontmoetingsplekken. Aan welk type plekken is behoefte?
  • Het water is vlakbij het centrum maar nauwelijks in het centrum te vinden. Hoe kunnen we het water, bijvoorbeeld bij de Oude Haven, meer bij het centrum betrekken?
  • Sommige parkeerders zoeken best lang naar een parkeerplek in het centrum. Hoe kunnen we beter aangeven waar parkeerplekken (beschikbaar) zijn?
  • Hoe kunnen we het verkeer door en rondom het centrum van Sassenheim beter stroomlijnen?
  • Veel bezoekers van het centrum komen met de fiets. Waar zijn fietsenstallingen nodig?
  • Als bezoekers van Sassenheim is het best lastig om de entree van het centrum te vinden. Hoe kunnen we die entrees beter laten opvallen?

Images

Comment

Twitter

13  Comments

 
We use CAPTCHA to prevent spam. Tick the checkbox to continue. You might be asked to select certain images

One moment ...
Anomiem February 17, 2020

De centrumvisie wat gepresenteerd is ziet er goed uit. Goed dat de supermarkten terug gaan om het centrum weer levendig te maken voor de plaatselijke middenstand. Winkels in een woonwijk lijkt heel erg fijn maar levensgevaarlijk voor kinderen , t drukke verkeer voor de mensen in de directe omgeving. Ik kan mij voorstellen dat mensen daar last van hebben.

Anoniem November 26, 2019

Hoogvliet en Digros , zijn op de huidige lokaties prima , eindelijk de lang gewenste supermarkt in de postwijk . 4 supermarkten in het Dorp is echt onzin

Anoniem November 06, 2019

Waarom die 2 supermarkten weer in het dorp. Dat geeft juist weer druk op het centrum mbt parkeerplaatsen en drukte. De Digros en de Hoogvliet vind iedereen prima zo. Forensen kunnen boodschappen meenemen, er is altijd plek om te parkeren en die supermarkt in de Postwijk had er 20 jaar eerder al moeren zijn,

Anoniem October 29, 2019

Hoogvliet lekker in de Postwijk laten ; eindelijk een supermarkt , waar ik lopend of op de fiets naar toe kan . Als ik straks weer naar het dorp moet voor mijn dagelijkse boodschappen pak ik de auto en dan kan heb ik ook de keus om naar de Lidl of de Aldi in een ander dorp te gaan .

Anoniem October 29, 2019

dcdc

Anoniem October 09, 2019

Uiterst zonde om de Hoogvliet en Dirk weer te verplaatsen naar de oude locatie. Vier supermarkten in een straal van 100 meter brengt toch geen extra klanten voor de andere ondernemers in het centrum? Mensen gaan echt geen paar schoenen kopen van 100 EUR, omdat ze toevallig een stokbrood bij de Hoogvliet moeten hebben. Het wordt op deze manier veel te druk om normaal met de auto naar het dorp te kunnen. Vooral op de donderdagen en zaterdagen. Ik rijd wel door naar Voorhout of Lisse voor mijn boodschappen!

Anoniem October 09, 2019

Laten we alstublieft de Hoogvliet in de Postwijk houden , eindelijk hebben we hier een supermarkt ! Er zijn ook andere publieks trekkers mogelijk dan 4 supermarketen ,wees een creatief , bijv door op zaterdag wat extra markt kramen toe te laten met waren waarvan weinig aanbod is zoals een poelier ,delicatessen en mediterane lekkernijen .

Lex van Berk September 16, 2019

Waarom moeten in dit plan de Digros en de Hoogvliet terug naar het centrum , 4 supermarkten binnen een straal van 250 - 300m lijkt mij veel teveel van het goede nog afgezien van het extra autoverkeer en parkeerproblemen wat hierdoor ontstaat wat haaks staat op autoluw en verkeersveiligheid . In deze centrum visie staat duidelijk het centrum centraal en niet wat bewoners van bv de Postwijk vinden , we hebben eindelijk na 30 jaar een supermarkt in onze wijk :ideaal voor de bewoners van de Postwijk met name ouderen en ouders met kleine kinderen , een eerdere gehouden petitie voor behoud van de Hoogvliet getuigd hiervan . Hetzelfde geldt voor de Digros ,ook ideaal voor mensen die vanaf het NS station even boodschappen doen , ook bij de aanleg van de passanten haven nabij het Station wordt de nabijheid van de Digros genoemd .
Gemeente bekijk het integraal en luister naar bewoners van andere wijken. Stel ook de Hoogvliet en de Digros de vraag of zijn met de kennis van nu echt terug willen naar het centrum . Dat er bewoners zijn in bv de Postwijk die in nabij van de Hoogvliet of de Digros wonen deze winkels liever zien vertrekken geldt voor iedere supermarkt in iedere gemeente. Gemeente heroverweeg dit en denk ook aan de aantrekkelijkheid van de bv de Postwijk en het woongenot van mensen in deze wijken .

John Borst August 17, 2019

Deze door de VVD gedomineerde gemeente denkt telkens voor de winkelier, de autorijder en de burger te kiezen, maar bereikt uiteindelijk door niet verder te kijken dan zijn neus lang is het tegenovergestelde. De Digros en Hoogvliet naar het centrum verplaatsen is daar wederom een voorbeeld van: het stimuleert het autoverkeer naar het centrum waardoor de verkeersdrukte en parkeerproblematiek daar juist toeneemt, evenals de overlast van autoverkeer voor fietsers. Zorg dat er alleen aan de randen van het centrum geparkeerd kan worden, voer parkeertarieven in, laat het huidige beleid w.b.t. supermarkten los, stimuleer de fiets (o.a. oplaadpunten en voldoende stallingen).

Anoniem August 09, 2019

Zorg voor zo min mogelijk leegstand in de winkelstraat, dat maakt het dorp aantrekkelijker en gezelliger. Het moet dus voor winkeliers aantrekkelijk zijn hier een winkel te hebben of te starten. De regels wat betreft het uitstallen van spullen op straat is inmiddels opgesteld, maar bekijk dat eens per winkelier. De een zet 1 bord neer en heeft niemand last van, de ander zet meerdere dingen neer wat de stoep blokkeert. Ga met winkeliers in gesprek wat zij zouden willen en hoe de toegang op de stoep toch goed blijft.

Maak het dorp op zaterdag autoluw, zodat er rustig gewinkeld kan worden. En het stukje voor bij de Hema altijd helemaal vrij van fietsers en brommers.

Het dorp heeft plekken nodig om fietsen te stallen bij de oude haven en bij het stukje Nelson / Kruidvat / bakker / groenteman / slager.

Vrachtwagens die moeten lossen bij Albert Heyn moeten achteruit inparkeren en dat is levensgevaarlijk. Dat zou vroeg in ochtend moeten of einde dag. Vaak moeten die chauffeurs ook nog fietsen weghalen om in te kunnen parkeren, dus wellicht moet daar ook op een andere plek fietsenstallingen komen.

Inge de Paus August 07, 2019

Voor mij hoeft het park niet meer bij het centrum betrokken te zijn. Het is een rustige plek om even op adem te komen.
En ja: het wandel/fietsgebied mag wel wat duidelijker worden aangegeven. Nu denken de voetgangers vaak dat het hun gebied is.
En uitstalling sneller aanpakken.

Anoniem July 31, 2019

Het stukje van xenos tot en met de Hema verboden voor fietsers in laten gaan.
Het is √°ltijd goed uitkijken daar.

Albert Vink July 31, 2019

Een aantal suggesties om mee te nemen in de besprekingen.
Het zou de gemeente sieren als ze het besluit om Digros en Hoogvliet terug te plaatsen in het centrum zou heroverwegen. Met name de verkeersdrukte en parkeerdruk zullen behoorlijk gaan toenemen terwijl de voorziening hiervoor niet toereikend zijn. Dit terwijl er nu op de huidige locaties veel parkeerruimte is.
Verder zou het horecaplein (oude haven) het gehele jaar autovrij moeten worden.
De kruising Hortuslaan - Hoofdstraat voor autoverkeer afsluiten. Hier gebeuren regelmatig (ernstige)ongevallen.
De uitstallingsproblematiek in de Hoofdstraat is gemakkelijk op te lossen als de ondernemers de bestratingslijn die hier specifiek voor is aangelegd weer als uitgangspunt gaan nemen.
De Hoofdstraat zou nog verder autoluw gemaakt kunnen worden. Bevoorrading van ondernemers zou voor bijvoorbeeld voor 11.00 uur mogelijk moeten zijn en daarna niet meer.